Recital de vioară – piese Paganini, interpretat de Agigheoleanu Antonio-Leonard
Despre lucrări
Capriciile prezentate în cadrul acestui recital reprezintă o selecție din cadrul celor 24 de Capricii pentru vioară solo de Niccolo Paganini, scrise între anii 1802 și 1817. Capriciile au forma unor studii, fiecare explorând diferite abilități tehnice specifice ale violonistului: virtuozitate, calitate de sunet etc.
Capriciul nr. 5 este în tonalitatea la minor și prezintă indicația de caracter Agitato, începând și încheindu-se cu o secțiune de arpegii urmate de game descendente și o parte mediană rapidă.
Capriciul nr. 9, supranumit și „Vânătorul”, se află în tonalitatea Mi Major, cu caracteristica unor duble coarde, care imită flauții pe corzile La și Mi, respectiv hornii pe corzile Re și Sol.
Capriciul nr. 19 în Mib Major este marcat de o secțiune introductivă de patru măsuri după care urmează porțiuni de agilitate tehnică menite să pună în valoare interpretul.
Capriciul 20 se află în tonalitatea Re Major este faimos datorită utilizării coardei re ca o pedală, alături de corzile la și mi, pentru a imita un cimpoi, urmând apoi pasaje de virtuozitate în șaisprezecimi și staccato volant.
Capriciul 24 este ultimul din seria Capriciilor și este o temă celebră cu variațiuni care pune în valoare interpretul cu tehnici precum: game și arpegii rapide, duble și triple coarde, pizzicatto-ul mâinii stângi, octave și decime paralele, treceri peste coarde etc.
Sonata Preghiera sau Fantezia Moise este una din cele mai faimoase și des interpretate compoziții virtuoase ale acestuia. Este o temă cu variațiuni preluată din Opera lui Rossini, Moise în Egipt. Întreaga lucrare prezintă elemente de virtuozitate fiind scrisă pentru a fi cântată pe o singură coardă: coarda sol.
Sonata în La Major op. posth. Este o temă cu variațiuni care a fost publicată după moartea lui Paganini.
Informații biografice
Leonard-Antonio Agigheoleanu este student-doctorand în cadrul Școlii Doctorale de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, unde cercetarea sa este axată pe repertoriul violonistic din muzica sacră sub îndrumarea prof. univ. dr. habil Marius Manyov.
A urmat în paralel studiile de licență și de masterat cu specializarea interpretare muzicală: vioară, respectiv stilistica interpretării muzicale în cadrul Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara și studiile de licență în teologia pastorală în cadrul Facultății de Teologie Greco-Catolică Babeș Bolyai din Oradea. A concertat adesea alături de membrii orchestrei Facultății de Muzică și Teatru pe scena Operei Naționale Române din Timișoara și a Filarmonicii Banatul din Timișoara. A studiat cu nume precum: conf. univ. dr. Cristina Mălăncioiu, membră a formației de muzică contemporană ATEM, conf. univ. dr. Alexandru Tomescu, solist violonist român, Melinda Dumitrescu, solistă și fostă studentă a renumitului profesor violonist Zakhar Bron, Elfride Mora, studentă a renumitului violonist român Modest Iftinchi, asist. univ. drd. Vlad Popescu, șef de partidă al ansamblurilor Deutsche Kammerorchester Berlin și Ensemble Ruhr și Bernhard Forck, concertmaestru la Akademie für Alte Musik Berlin.