Concert de orgă din operele contemporane celor doi Bolyai
Despre lucrări
1. J. S. Bach – Concertul BWV 593. Bach a realizat mai multe transcripții ale concertelor pentru vioara ale lui Antonio Vivaldi. Le-a adaptat pentru clavecin solo si pentru orga solo. Este o transcripție din Concertul pentru doua viori in La minor RV 522 a lui Vivaldi pentru orga. Lucrarea are 3 pârți Allegro, Larghetto e Spiritoso, Allegro.
2. G. F. Haendel Suite in G major-Aria. Suita este o lucrare muzicală instrumentală alcătuită din mai multe părți scrise în aceeași tonalitate, dar contrastante prin caracter și prin mișcare. Practic, este o compoziție muzicală, constând dintr-o serie de piese instrumentale, unite într-o operă de proporții mai mari. Aceasta suita constituie un ciclu de dansuri:
- Allemande
- Allegro
- Courante
- Aria: Presto
- Menuetto
- Gavotta
- Gigue
3. G. F. Haendel Largo. Face parte din Oratoriul Mesia, fiind una din cele mai cunoscute compoziții a lui Händel scris pentru cor si orchestra.
4. Franz Liszt Le rossignol – Această scurtă fantezie a fost compusă de Franz Liszt în 1842 după o melodie eponimă de Alecsandr Alabyev scrisă în 1825. Dacă introducerea anunță într-un anumit fel limbajul impresionist de la sfârșitul secolului al XIX-lea, continuarea prefigurează structura rapsodiilor maghiare: o parte lentă, urmată de o parte rapidă.
5. Franz Liszt – Die Loreley. Loreley, o descendentă a sirenelor lui Homer stă pe un promontoriu stâncos de pe râul Rin și ademenește marinarii cu cântecul ei frumos. Capodopera poetică a lui Heinrich Heine despre puterea fatală a mitului l-a încântat atât de mult pe Liszt încât a revenit la primele sale gânduri de multe ori de-a lungul anilor, cu ajustări minore și reprelucrări majore, publicând alte trei versiuni pentru voce și pian, ultima dintre acestea fiind, de asemenea, cu acompaniament orchestral. Loreley este descrisă pe linii melodice care tânjesc în sus, ca și cum ar privi vârful stâncii, urmate de ape pianistice care spumează și spumează pe măsură ce urmează catastrofa. Liszt, marele pianist, își seduce ascultătorii cu „cântarea” instrumentală.
6. Brahms – Dans Ungar nr.5. Dansurile maghiare de Johannes Brahms, sunt un set de 21 de melodii de dans pline de viață, bazate în principal pe teme maghiare, finalizate în 1879. Cu o durată de aproximativ un minut până la cinci minute, dansurile se numără printre cele mai populare lucrări ale lui Brahms și au fost cele mai profitabile pentru el. Fiecare dans a fost aranjat pentru o mare varietate de instrumente și ansambluri. Brahms a scris inițial versiunea pentru pian la patru mâini și mai târziu a aranjat primele zece dansuri pentru pian solo.
Cele mai cunoscute Dansuri maghiare includ numerele 1 și 5, cel din urmă fiind bazat pe csárdás “Bártfai emlék” (Amintiri din Bártfa) al compozitorului maghiar Béla Kéler, pe care Brahms a crezut în mod greșit că este un cântec popular tradițional. O notă de subsol de pe ediția Ludwig-Masters a unei orchestrații moderne a Dansului maghiar nr. 1 afirmă “Se crede că materialul pentru acest dans provine din Divinul Csárdás (cca. 1850) al compozitorului și dirijorului maghiar Miska Borzó”.
7. G. F. Haendel – Simfonia from the oratorio Soloman – Arrival of the Queen of Sheba. Al treilea act (Întâlnire cu Regina Șebei ) Subiectul Actului III este vizita făcută la Solomon de Regina Șebei. Solomon și oamenii săi o distrag prin reprezentarea unei măști muzicale cu coruri grandioase care evocă pe rând limbajul muzicii, căutarea gloriei militare, disperarea iubitului respins și furtuna care se sfârșește. Toți sărbătoresc Israelul condus de regele înțelept, Solomon, personificând o epocă de aur de pace, fericire și prosperitate.
Informații biografice
Organistul Viorel Ciurtin s-a născut în anul 1982 la Timișoara. A studiat pianul și orga la Colegiul Național de Muzică „Ion Vidu” din capitala Banatului. A urmat cursurile Facultății de Muzică a Universității de Vest din Timișoara, susținând licența în muzică și interpretare instrumentală, cu specializarea orga. În anul 2009 și-a finalizat activitatea de masterat.
Concomitent continuă în anul 2008 studiile la Szeged în Ungaria la clasa Prof. László Csanádi. În cursul anului 2010 s-a perfecționat în arta organistică în Italia la Conservatorul Național din Cuneo, la clasa Prof. Massimo Nosetti. A urmat de asemenea cursuri de măiestrie artistică cu celebrul profesor Helmut Plattner la Bayreuth în Germania.
În anul 2008 câștigă Medalia de Bronz la Concursul Internațional de Orgă de la Szeged (Ungaria), iar în anul următor obține Premiul Eduard Terenyi la Concursul de Orgă din cadrul Festivalului Timorgelfest de la Timișoara.
Susține concerte simfonice C. Saint- Saëns: Simfonia a III –a în do minor, op. 78, Simfonia de orgă – Filarmonica Banatul. Concertele susținute în Austria, Ungaria, Polonia, Italia și România (Brașov, Arad, Oradea, București, Cluj, Sibiu etc.) s-au bucurat de un remarcabil succes.
Este profesor la Colegiul de arte ,,Sabin Drăgoi’’ din Arad de 11 ani, unde a înființat clasa de orgă. Toți acești elevi au urmat cariera de organist. A înființat orchestra ,,Universul Muzicii’’. De asemea a deschis un magazin de instrumente muzicale cu denumirea Universul Muzicii în Timișoara cu cele mai bune instrumente și cele mai bune mărci recunoscute din Europa. Este organist titular la Biserica Reformată Noul Mileniul din Timișoara, promovând concerte și evenimente muzicale.
Ciurtin Robert sa născut in anul 2010. A început pianul la 3 ani cu tatăl sau. Mai târziu a început școala la liceul de muzica Ion Vidu instrument pian sub îndrumarea profesoarei Icleanu Anda Drăgan. A obținut marele premiu la concursul internațional de interpretare si creație artistica Young Artist in anul 2023, Premiul I la Olimpiada Naționala De Interpretare Instrumentala Etapa zonala in anul 2023. La vârsta de 9 ani a început sa studieze si saxofonul făcând parte din orchestra Universul Muzicii si de asemenea in fanfara liceului de muzica Ion Vidu. Este organist la biserica reformata din Fratelia.
Ciurtin Robert va cântă la pian Franz Liszt: Die Loreley și Bartók- Dans ungar la 4 mâini (alături de Ciurtin Viorel).